Facebook, Google a Uber, prišiel už váš čas na blockchain?

Britská spoločnosť Juniper Research nedávno publikovala štúdiu, ktorá ukázala, že používanie technológie blockchain nadnárodnými spoločnosťami je len otázkou času. Analytici uvádzajú, že takmer šesť z desiatich spoločností uvažuje o použití tejto technológie. Očakáva sa, že 66% z nich začlenia blockchain do svojich systémov do konca roka 2018, 15% o tejto technológii vie veľmi málo a 75% je presvedčených, že jej využitie bude veľmi užitočné.

Spoločnosti ako Microsoft a Amazon uvažujú o možnosti integrácie blockchainu do viacerých služieb. Spoločnosť Huawei má vo svojich telefónoch už priamo zabudovanú Bitcoin peňaženku, Samsung odhalil svoje plány na používanie blockchainu pre svoj globálny dodávateľský reťazec a IBM oznámila partnerstvo so spoločnosťami Nestlé, Unilever a Walmart.

Môžeme však s istotou vymenovať aspoň jednu nadnárodnú spoločnosť, ktorá úspešne uplatnila blockchain technológiu? Veľmi ťažko. Všetko sa týka tzv. “zázračného efektu”, ktorý používajú spoločnosti ako Kodak alebo Tulip BioMed, iba na zvýšenie trhovej kapitalizácie. Ročný nárast akcií druhej spomínanej spoločnosti sa zvýšil o 43 500% po tom, ako sa v názve spoločnosti objavil výraz “Bitcoin”. Preto je na mieste otázka, ako a prečo výrobcovia kamier a zdravotníckych potrieb potrebujú blockchain technológiu na pomoc pri už ziskovom výrobnom cykle.

Uvidíme “Googlereum”?

V poslednom desaťročí je ťažké sa zamyslieť čo i len nad jednou revolučnou technológiou, ktorú spoločnosť Google nevyskúšala. Cloud technológia, neurónové siete, umelá inteligencia, rozšírená realita, samo-idúce autá, strojové učenie – to všetko spoločnosť uplatnila alebo dokonca navrhla. Pokiaľ však ide o blockchain, zdá sa, že Google sa tým nezaoberá.

Spoločnosť CBInsights uvádza, že Google dosiahol druhú pozíciu v top podnikových investoroch do spoločností používajúcich blockchain, so šiestimi investíciami, ktoré zahŕňajú súkromné podnikové služby (LedgerX) a obchodné služby. Jedným z možných dôvodov môže byť očakávanie spoločnosti Google, že bude profitovať z investícií do akciových spoločností používajúcich blockchain a vidí perspektívy tohto odvetvia.

Prehľad najaktívnejších podnikových investorov do blockchainu:

Ďalším možným dôvodom pre investíciu spoločnosti Google do blockchainu môže byť skutočnosť, že sa snaží integrovať blockchain reťazce a posilniť svoje podnikové procesy. Povráva sa, že spoločnosť Google nedávno začala vyvíjať cloudovú službu založenú na blockchaine.

Očakáva sa, že toto nové riešenie nielenže poskytne vysokú úroveň bezpečnosti osobných údajov uložených na cloudových serveroch, ale aj pomôže spoločnosti Google získať konkurenčnú výhodu v porovnaní s inými začínajúcimi firmami, ktoré už na blockchaine pracujú. V každom prípade spoločnosť Google nemôže byť až tak opatrná, kedykoľvek sa osobné údaje môžu pretínať s kryptomenami. Najmä teraz, keď väčšina používateľov internetu chápe pseudoanonymitu Bitcoinu a Etherea, všetky transakcie a ich odosielatelia sú sledovaní v systéme, a peňaženky sú citlivé na prístup tretích strán.

Používanie anonymných kryptomien, ako sú napríklad Zcash a Monero, je tiež predmetom otázok kvôli sankciám, ktoré im uložilo niekoľko štátov a regulačných orgánov, ktoré považujú mince orientované na súkromie ako atraktívny nástroj prania špinavých peňazí a terorizmu. Použitie blockchainu na zabezpečenie osobných údajov používateľov je teda nepravdepodobné.

Experimenty môžu mať vplyv na reklamnú službu Google Adwords. Reklamný trh je jedným z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich odvetví za posledné desaťročie. Podniky neustále bojujú o klientov na internete. Kliknutia, zobrazenia a potenciálni zákazníci sa stali integrálnou súčasťou marketingovej kampane každej spoločnosti. Dnes však často počujeme, že internetový marketing sa stáva neúčinným, keďže podnikatelia vynakladajú obrovské sumy na reklamu a náklady na prilákanie jedného používateľa môžu dosiahnuť až 6 dolárov. Google a Facebook sú trhové monopoly s celkovým podielom rovnajúcim sa 72 percentám, čo vysvetľuje, prečo by nemali záujem o zmenu podmienok.

Tvorca známeho webového prehliadača Mozilla Firefox Brandon Eich, uviedol do svojho nového projektu Brave, kde užívatelia dostanú internú kryptomenu na prezeranie len relevantnej a zaujímavej reklamy. Ďalším príkladom toho, ako môže blockchain technológia zmeniť existujúce služby Google je Ubex, ktorý ponúka službu, ktorá priamo spája inzerentov a správcov webu, poskytuje plnú automatizáciu a v dôsledku toho atraktívnejšie podmienky na propagáciu. Takáto technológia sa môže stať všeliekom pre monopolizáciu a spam, pretože neurónová sieť analyzuje správanie používateľov, zhromažďuje ich predvoľby a znižuje počet zobrazených reklám. Podľa zakladateľov Ubexu by kombinácia blockchainu, umelej inteligencie a princípu platiť za výsledok, mohla pomôcť uvoľniť internet z nepotrebných reklám a dosiahnuť konverziu takmer 100%.

Zavedenie takejto služby na multimiliardový trh by sa mohlo stať rovnako dôležité ako prechod Etherea z algoritmu “Proof-of-Work” na algoritmus “Proof-of-Stake”.

Zakladateľ Ubexu, Artem Chestnov,sa vyjadril pre Cointelegraph:

,,Spoločnosť Google sa začne presúvať k blockchain technológii rýchlejšie než si myslíme, aj než si myslí ich manažment. Jednoducho nemajú na výber. V budúcom roku uvidíme multimiliardovú M&A aktivitu technických gigantov. “

Navyše od júna môže online trh s reklamou stratiť 74 percent príjmov v dôsledku zákazu ICO a reklám súvisiacich s kryptomenami. Bol nedávny prieskum, ktorý otvoril Vitalik Buterin o jeho možnom opustení Etherea pre Google len trolling alebo skutočný zámer vytvoriť ‘Googlereum’?

Facebook

Spoločnosť Facebook sa za posledné dva mesiace často objavovala na titulkách v spojení s kryptomenami. Spoločnosť Marka Zuckerberga bola buď obklopená klebetami o nadchádzajúcich ponukách mincí (ICO), alebo škandálmi týkajúcich sa zákazu reklamy na kryptomeny a krádeže používateľských dát.

11. mája svet zistil, že Facebook má v úmysle vytvoriť svoju vlastnú kryptomenu. Kedy k tomu dôjde a aký prínos to prinesie, je stále nejasné, ale uviedli, že tokeny sa budú používať vo vnútri platformy. Očividne bude ťažké premeniť Facebook na globálnu blockchain platformu. Pozrime sa na Bitcoin, ktorý má výkonnosť 2 až 5 transakcií za sekundu a Ethereum s rýchlosťou spracovania 1200 transakcií za sekundu. Tieto čísla sú v porovnaní s tradičným systémom, ako je Visa, ľahko spracovateľné a môžu ľahko spracovať viac ako 25 000 transakcií za sekundu.

Podľa spoločnosti Zephoria, je každých 60 sekúnd na Facebooku: 510 000 komentárov, aktualizuje sa 293 000 statusov a nahráva sa 136 000 fotografií. Napriek tomu, ak sa Facebook stane priateľom s decentralizáciou, bude to buď “decentralizovaná platforma”, ktorá bude stále ponúkať rovnaké služby- navrhuje Joseph Lubin, spoluzakladateľ spoločnosti Ethereum, alebo to bude podobné súčasnému modelu platformy Steemit, ktorá je nezávislá od moderovania a centralizácie. Vývojárom Steemitu sa podarilo vytvoriť systém, v ktorom je každá sociálna aktivita platená kryptomenami. Aktivity používateľov, či už sú to príspevky, komentáre alebo hlasy, nie sú zaznamenané v databáze, ale priamo v blockchaine.

Na rozdiel od Facebooku, ktorý viaže marketingové údaje dokopy s identitou používateľov, blockchain rozdeľuje informácie na samostatné údaje, oddeľujúc totožnosť užívateľov od informácií užitočných pre obchodníkov – na demografické údaje, preferencie, návyky atď.

Existujú príklady úplne decentralizovaných sociálnych médií, ktoré ukazujú, ako môže byť blockchain užitočný pre typického používateľa internetu. Nezasahujú do aktivít účastníkov, nemajú prístup k ich správam a nezakazujú im, aby vyjadrili akékoľvek názory. Úplná decentralizácia bez akéhokoľvek riadenia však môže viesť k tomu, že používatelia budú uverejňovať urážlivý, krutý a zakázaný obsah, alebo súkromné ​​údaje.

Potrebuje Uber blockchain technológiu?

Spoločnosti ako Uber, pôsobia ako agregátori na výmenu informácií a prepojenie poskytovateľov s ľuďmi, ktorí potrebujú ich služby. V tom istom čase si používatelia ani neuvedomujú, že v reťazci existuje viac ako jedno prepojenie, z ktorých každé ovplyvňuje rýchlosť, kvalitu a cenu poskytovanej služby.

V prípade aplikácie Uber, používatelia posielajú požiadavku o odvoz cez aplikáciu, ktorá ju následne odošle na server, kde je signál distribuovaný na poskytovaťeľov odvozu. Po skončení cesty dostane vodič peniaze. Čo získa Uber z tejto transakcie? Percento z cestovného.

Mať spoločnosť, ktorá má úplnú kontrolu nad všetkým, čo sa deje v jej systéme a diktuje podmienky pre prácu s dodávateľmi, dostáva príležitosť zneužiť svoju moc. Pri súčasnej obchodnej politike je Uber štruktúra, ktorá nemôže fungovať bez centralizovanej moci.

Pri systéme ako je blockchain nie je potrebná žiadna centralizovaná sila a poskytovatelia služieb a spotrebitelia môžu medzi sebou priamo komunikovať. Dôležitým faktom je, že možnosť výmeny peňazí je už zahrnutá do technológie.

Dokáže blockchain zmeniť Uber?

Namiesto centralizovanej organizácie, ktorá bude pôsobiť ako sprostredkovateľ pri výmene informácií, všetci, ktorí sa chcú stať vodičom, pripoja svoje “metadata” k profilu priamo spojenému s blockchainom. Je tam možné uložiť aktuálnu pozíciu vodiča aj spätnú väzbu klientov. Vždy, keď sa v systéme objaví nový zákazník, blockchain by odfiltroval príslušných vodičov, ktorí sú najbližšie ku klientovi a prijal by objednávku. Samotná platba by sa spracovala v existujúcej sieti peer-to-peer.

Príkladom toho, ako môže byť blockchain využívaný na poskytovanie služieb verejnej dopravy, je spoločnosť Vimana Global – americký výrobca bezpilotných leteckých taxíkov (convertoplanes). Navigácia, koordinácia a riadenie vozidiel sa vykonáva spolu s neustálou výmenou informácií medzi uzlami v blockchaine.

Nastal čas?

21. storočie je časom informačnej revolúcie. Rozvoj nových technológií a všadeprítomné šírenie internetu umožnili radikálne zmeniť situáciu na tradičných trhoch. Rovnako ako na začiatku roka 2000, v období boomu “dotcom”, mnohí podnikatelia vidia perspektívy, ktoré im boli otvorené s rozvojom globálnej siete a spustením úspešných služieb, ktoré sa rozrástli do globálnych korporácií. Takže s príchodom distribuovaných účtovných kníh sa otvorilo mnoho príležitostí na zmenu a zlepšenie už vytvorených internetových trhov.

Ako sú na tom teda korporácie a blockchain?

Na túto otázku odpovedal jeden z tých, ktorí vedia takmer všetko o tejto progresívnej technológii. Jozef Lubin, spoluzakladateľ spoločnosti Ethereum, vtipkoval o niekoľkých svetových gigantoch:

,,Oracle práve začína svoju ceste na blockchaine. Zdá sa, že Apple je z veľkej časti nezaujímavý a nevedomý. Spoločnosť Google investuje, ale nie je jasné, či vyvíja nejakú aktivitu a v Amazone sme toho moc nevideli. “

K dnešnému dňu vidíme dva tábory, ktoré si navzájom konkurujú. Na jednej strane je veľký počet začínajúcich organizácií ICO, ktoré sa zaoberajú monotónnou prácou na zavedení blockchain technológie. Na druhej strane stoja veľké korporácie, ktoré skôr do blockchainu investujú a experimentujú, než ho uplatňujú. Je tu nádej, že niektoré digitálne technológie sa v budúcnosti zmenia z fázy FOMO na niečo zásadné. To sa však môže stať až po masívnom zavedení blockchainu v oblastiach, ktoré sú určené pre túto technológiu – internet, softvéry a bankovníctvo.

1

Pridajte sa k nám do VIP-ky. 

Zopár dôvod, čo vďaka VIP získate:

• exkluzívne informácie zo sveta kryptomien (aj 48 hodín skôr ako ostatní)

• know how zakladateľov a najlepších trejderov

• VIP komunikačný kanál na telegrame

• exkluzívne video analýzy trhu (iba pre vás)

• fundamenty

• 24/7 online podpora

• prémiový obsah zdarma

• prednášky kryptotrejder a ebooky zdarma

 

Pridaj komentár

Zatvoriť menu
×

Cart